onsdag 30 september 2009

När är man nöjd?

Vad är det egentligen som avgör om man är nöjd med livet eller inte? Skillnaden mellan det man förväntar sig av livet och själva utfallet kan vara en bra måttstock. Om saker och ting blir precis som man förväntat sig så tenderar man att känna sig nöjd. Men om saker och ting utvecklar sig på ett sätt som underskrider förväntningarna tenderar man att känna sig missnöjd.

Jag får uppfattningen om att många människor går omkring och känner sig lite missnöja med hur deras liv ser ut. Men om man frågar dem vad det är som de är missnöjda med har de inte något riktigt bra svar. Kanske beror detta på att många glömmer av att för sig själva definiera hur de vill att deras liv skall arta sig. Någon form av livsmål. Kanske uppnår man inte en större nöjdhet genom att upprätta livsmål , men man skulle i alla fall för sig själva kunna beskriva vad man värdesätter i livet och vad man behöver för att bli nöjd. Dessutom blir det ju betyldigt mycket enklare att sikta mot ett tydligt definierat mål.

Det här med mål, målbilder och visioner kan man fundera mycket på. Jag är nästan säker på att jag återkommer till ämnet någon annan gång….

Vid tillfälle skall jag skriva ner mina livsmål på denna bloggen….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar