tisdag 22 september 2009

Tankar och känslor

Jag har bestämt mig! Jag har bestämt mig för att göra vad som står i min makt för att få ett så fantastiskt liv som möjligt. Beskrivningen ”fantastiskt” är dock en subjektiv bedömning och således en relativt vag beskrivning av hur jag upplever mitt liv. Min upplevelse av livet beror ju till största delen av de känslor som väcks inombords som en reaktion på mina tankar. Tänk om man kunde styra sina tankar och därmed känslor i den riktning man vill... då vore det ju ganska enkelt att få ett "fantastiskt liv"...

Jag är fast övertygad om att jag med träning kan ta kontroll över vad jag tänker. Tankarna är inget eget väsen som lever sitt eget liv... Tankarna är ju en del av mitt "jag" och således borde de vara möjliga att styra i den riktning jag vill. Om då känslorna är en konsekvens av det jag tänker borde jag ju rimligtvis, indirekt, även medvetet kunna styra vad jag känner.

En farsinerande tanke men logiskt sett borde detta vara genomförbart. Jag måste helt enkelt finna tekniker för hur jag skall kunna styra mina egna tankar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar