onsdag 27 januari 2010

Tårtan

Vad är egentligen viktigt i mitt liv? Vilka saker och i vilken dos behöver jag för att bli lycklig? Detta är naturligtvis en tung fråga som kräver många kvällars funderande… men för att förklara vad jag menar skulle jag vilja göra en liknelse med en tårta. Tänk dig att du har en tårta framför dig som representerar dig i som en lycklig och fulländad person. Dela nu upp din tårta i olika stora tårtbitar och benämn tårtbitarna efter vad de representerar i ditt liv. I mitt fall skulle det kunna bli något i stil med följande (procenttalet är tagna lite ur luften, men de indikerar i alla fall hur stor tårtbiten är i förhållande till helheten):
20% (en riktigt stor bit) Mitt sociala nätverk, kompisar etc
50% (Halva tårtan) Min och mina närmastes hälsa och välmående
10% Ekonomisk oberoende/välstånd
5% Ett bra jobb
10% En meningsfull fritid
5% Övrigt

Genom denna övning definierar man för sig själv vad som är viktigt… på riktigt. Ibland blir man ju i vardagen djupt besviken över småsaker som tex en missad buss, en skitsak på jobbet, att ens barn gjorde sönder en fin vas etc etc. Men lyfter man då blicken så inser man ganska snabbt att dessa skitsaker inte borde och de får inte påverka hur du mår som människa. Du har ju de stora tårtbitarna på plats (förhoppningsvis)…

När jag gjort denna övning kommer jag till insikt att jag egentligen borde vara en väldigt lycklig person. Jag ”äger” ju allt som är viktigt för mig. Dessutom kommer jag på mig själv med att välja bort tårtbitar som jag trodde att jag behövde men när man behöver göra en prioritering så är de inte längre så viktiga och därmed ganska enkla att välja bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar