tisdag 5 januari 2010

Självsäkerhet och självkänsla

Livets törnar kan ibland vara hårda. Som jag tidigare skrivit i denna blogg har jag haft en period i livet när mitt självförtroende och självkänsla fick sig en rejäl törn. Även om jag nu tagit kontroll över mitt liv så känner jag att jag inte riktigt hunnit ifatt med självförtroendet och självkänslan. Jag tenderar ofta att tvivla på mig själv, jag blir nervös, blyg och ibland, i visst sällskap har jag svårt etablera en avslappnad ögonkontakt…. Tänk att detta drabbat mig, jag som alltid varit den där självsäkra killen som är trygg och stabil.

Skall försöka etablera ett mantra i mitt huvud som på sikt kanske hjälper mitt självförtroende och självkänsla… 7st ”S” kanske kan vara lätt att komma ihåg:

Jag är….
Stark
Stor
Snygg
Självsäker
Sexig
Successful /Framgångsrik
Smart

Om jag alltid möte min omgivnings blick…. Och har dessa ord rungande i mitt huvud… och om jag fullt ut tror på dessa ord så borde jag på sikt kunna öka mina chanser att bli trygg igen.

När jag ändå är inne på ämnet så surfade jag lite på nätet. Jag hittade ett par sidor som rör vilka egenskaper som upplevs som ”attraktiva” hos en man. Inte för att jag har behov av att bli attraktiv för någon annan än min fantastiska fru… men känner man sig attraktiv så känner man sig ju nästan per automatik självsäker… Här är ett axplock:

Killar upplevs attraktiva om de…
Är sportig, tar för sig och har mycket skinn på näsan.
Vet vad han vill
Är omhändertagande och smarta.
Är en ledartyp som är orädd, snygg och vältränad.
Är kärleksfulla och romantiska.
Är lite ”farlig” och har fina ögon
Är genomtrevlig och har stor ansvarskänsla.
Hjälper gamla damer över gatan och är en sådan person som vännerna tyr sig till och anförtror sig åt.
Helst ljusblond med ljusa ögon, har ett bra jobb, helst mycket pengar och så måste han vara självsäker
Är stark, sexig och smart
Är en flörtig och charmig ledartyp som gärna vill ha kärlek
Har humor och är positivt lagd.
Är trevlig och snäll.
Är omtänksamma och kommer med små överraskningspresenter
Är snygg, snäll och trevlig.
Har fin kropp och kan bjuda på sig själv

…. Beskrivningen stämmer ju perfekt in på mig själv :-)

6 kommentarer:

  1. Hej Grubblaren!
    Råkade surfa in på din fina blogg och känner igen mig själv... så som det brukade vara förut. Vill bara dela med mig av en bok som var mig till hjälp. Boken heter "Lev livet fullt ut" och är skriven av Eckhart Tolle. Önskar dig allt gott!
    Varma hälsningar
    Anand

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Anand!

    Det är skönt att höra att någon som upplevt samma grubblerier som jag, har blivit bättre genom att arbeta med sig själv. Det vore verkligen intressant att höra dig utveckla hur du kom tillrätta med dina ”problem”…

    Jag skall gå och köpa denna bok idag :-)

    SvaraRadera
  3. Hej Grubblaren!
    Det finns en uppsjö av riktigt bra litteratur som handlar om att utveckla sig själv, sök och läs det som tilltalar dig. Hittar du en kurs eller terapi som verkar spännande, våga ta steget att prova om det känns rätt. Ibland behöver man våga strunta i vad andra tycker.

    Jag tror att varje människas väg är unik. När du hittar något som slår an i ditt hjärta som sanning ta fasta på det… bara ditt hjärta kan tala om vad du behöver och vad som är din sanning. Det som slår an kan vara en hel bok, en enda mening eller ett förfluget ord som kommer till dig från en vän eller för den delen från TV:n. Hur det än kommer till dig ha tillit till ditt hjärta.

    Varma hälsningar
    Anand

    SvaraRadera
  4. Har du n ågont mail så att man kan komma i ko ntakt med dig. Känner igen nästa allting av detta och tror att jag har lösningen för sig.

    SvaraRadera
  5. Starkatankar@hotmail.se

    Hör gärna av dig!

    //Grubblaren

    SvaraRadera
  6. Det som är allra sexigaste och mest attraktivt hos en människa (Man som kvinna) Är att personen har en grundtrygghet, dvs god självkänsla med självinsikt. Då vågar nämligen personen bjuda på sig själv, värna om andra och är i balans med omgivningen. Oavsett hur utsidan ser ut, och du bär en "mask" för att du inte vågar vara i dig själv, spela en roll för att passa in...Då blir man alldrig attraktiv. Så jobba med sig själv, bygga sig stark mentalt, då blommar du som människa.
    Lycka till!

    SvaraRadera