måndag 5 oktober 2009

Det enkla livet

Livet blir enklare ju mindre saker man äger. Det är bara att inse detta faktum. Det är lätt att få dåligt samvete för att man inte nyttjar sina prylar dessutom kräver alla ägodelar resurser och visst underhåll. Å andra sidan känns det lyxigt att kunna unna sig saker. För mig är det kul att ha egna saker. Jag slits mellan lusten att vilja äga både tex båtar, sommarstugor och sportutrustning samtidigt som jag vill känna frihetskänslan av att inte ha någon last alls. Dessvärre hör jag nog till den kategorin människor som på sikt kommer att samla på mig saker, förmodligen ju fler desto bättre. Och det är nog bara att inse att jag på sikt förmodligen även kommer att bli en slav under lasten av att äga dessa saker. Fullproppade, stökiga garage med massa saker som aldrig används. Men jag skall i alla fall göra mitt yttersta för att hålla mitt liv så enkelt som möjligt. Man kan ju välja att skaffa sig så underhållsfria saker som möjligt. Eller så ser man till att sälja saker man inte använder för tillfället och köper nya när man väl känner att man behöver dem. För mig är det ju livskvalitet att kunna ta fram sin egen mountainbike, åka på sina egna lagg på vintern och när vinden ligger på ta fram de gamla surfprylarna. Jag vet, det är i-landsproblem men det är dock väldigt viktigt att hålla livet så enkelt som möjligt trots att man lever mitt i konsumtionssamhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar