fredag 9 oktober 2009

Tiden gnager och sätter spår

Vi kan alla uppleva perioder då vi är under mycket press. Det kan vara perioder på jobbet eller i privatlivet när kraven är extra höga och arbetsbördan är tung. Om dessa ”tunga perioder” är under en begränsad tid och om man får tillräcklig återhämtning mellan varven upplever i alla fall jag att situationen är uthärdligt. Men när dessa perioder blir längre och längre och tiden emellan dem blir kortare och kortare tenderar i alla fall jag att känna mig medtagen. De tunga perioderna blir ett normaltillstånd och kroppen får inte möjlighet till återhämtning. Jag hade en sådan lång stressande period för ett par år sedan. Perioden varade ca 2 år. Jag lyckades häva denna negativa spiral men jag upplever att när jag nu utsätts för stress så hamnar jag ganska snabbt i ett stresstillstånd likt det jag upplevde under den tunga perioden. Jag kan gå från en helt ok nivå till ett mycket stressat och pressat stadie på ett par minuter. Det är som om att kroppen känner igen hur det var för ett par år sedan, och snabbt ställer in sig på strid och kamp. Detta är inte bra! Jag mår inte bra av det! Därför måste jag aktivt arbeta med mig själv och de känslor och processer som startar när jag utsätts för yttre stress för att snabbt och effektivt kunna häva en negativ spiral.

Överlag tror jag att jag nog är mer stresstålig än många andra i min omgivning. Jag till och med trivs när det händer mycket, när jag har många järn i elden. Det skall ganska mycket till innan jag tycker att det börjar bli jobbigt. Men när jag väl kommit över kanten så faller jag nog längre ner än många andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar