fredag 2 oktober 2009

Här kommer ett axplock av mina livsmål....

Jobb karriär, Yrkesmässiga mål.
Jobbet skall inte vara mitt liv. Det skall finnas en balans mellan jobbet och fritiden.
Jobbet och yrkesmässigt mål skall syfta till att jag får den fritid och framtid jag och min familj drömmer om. Karriären skall inte vara ett självändamål
Jag skall vara stolt över det jag jobbar med och jag skall ha kul den tid jag är på jobbet.
Karriärsteg skall vara genomtänkta och klarsynta. Byt aldrig från någon tjänst utan byt till någon tjänst.
Hårt arbete i början av karriären ger en behaglig resa på slutet.
Varje dag/vecka sätta en ”att-göra-lista” med högt ställda mål i syfte att ge mig själv eld i baken i arbetet. Jag mår bra när jag är nyttig och uträttar mycket.

Pengar ekonomi
Mitt mål på sikt är att jag i förtid skall kunna sluta jobba.
Vi skall vara sparsamma utan att för den skull vara snåla.
Vi skall unna oss saker som tillför något mer än yta i våra liv såsom tex upplevelser och resor.
Vi skall aktivt arbeta med våra pensionsavsättning och försäkra oss om maximal avkastning
Vi skall göra smarta investeringar. De skall vara vågade men genomtänkta och relativt säkra.

Boende
Vi skall alltid kunna ta emot gäster utan att skämmas för städning/inredning.
Vi skall ha ett trivsamt hem där vi kan umgås själva och med vänner.
Vi skall inom 1 år bo i en villa.

Relation och Kärlek
En aktivitet per månad på tu man hand med min fru.
Att visa för min fru varje dag hur mycket jag älskar henne.

Föräldrarollen
Jag skall alltid finnas där för mina barn
Barnen skall alltid finna trygghet i att jag finns där för dem om de skulle behöva mig.
Följa och dokumentera barnens utveckling..
Jag skall aldrig hålla inne med hur mycket jag tycker om mina barn.
Ge barnen utrymme och en tro i att de kan bli precis vad de vill.
Jag skall sätta tydliga regler utan att vara sträng.
På sikt när barnen är vuxna hoppas jag kunna bli en god vän till mina barn och inte bara vara pappa.
Vi skall alltid ha många roliga aktiviteter planerade tillsammans. Sådant som barnen (inte jag) tycker är kul.
Att spendera mycket tid med mina barn och vara en god förebild för dem.
Jag och min fru skall snacka ihop oss så vi alltid är ”eniga” och tydliga.

Vänner
Prata med alla vänner i när och fjärran minst en gång per månad.
Återknyta kontakten med en vän/bekant som försvunnit i periferin per månad.
Bjuda hem vänner eller träffas ute på mat och umgänge minst två gånger per månad
Att vara en god vän och umgås 1 ggr/månad med mina närmaste vänner.

Föräldrar syskon svärföräldrar och släktingar
Att träffa mina föräldrar en gång i månaden
Att ringa mina föräldrar och snacka en gång i veckan
Att ringa mina syskon minst en gång per månad

Medmänniskor
Ha en positiv människosyn, tro gott om andra människor.
Säg hej, le och ansträng dig att vara trevlig mot främlingar.
Alltid möta mina medmänniskors blick med glädje och vänlighet.

Kropp och Träning
Genomföra BRAK varje morgon
Träna i snitt tre gånger per vecka sett med en blandning av konditions- och styrketräning.
Anmäla mig till 2 stora tävlingar per år.
Träna minst en gång i veckan tillsammans med andra människor.
Jag skall känna mig stolt i bar överkropp.
Jag skall alltid ha en hög nivå på minpersonliga hel.-, ren- och fräschnivå.

Klädsel
Jag skall ha ordning och reda i min garderob
Jag skall alltid ha sådana kläder på mig att jag inte skäms om någon bekant såg mig. (Även vid myskvällar)
Jag skall klä mig snyggare än snittet.
Jag skall köpa något nytt minst en gång i månaden

Mat hälsa
Jag skall vara medveten om vad jag stoppar i mig.
Jag skall stå emot lusten till onyttiga huvudmål.
Jag skall vid planerade tillfällen unna mig livets goda av mat och dryck.
Jag skall äta mer frukt och grönt och dra ner på kött och fett.
Jag skall laga minst en gång i veckan laga mat hemma. Jag skall i samband med detta även handla.

Personlig utveckling, självkänsla och självförtroende
Ständigt och inom alla områden arbeta med Kaizen 改善 .
Jag skall arbeta aktivt med min mentala hälsa.
Jag skall aktivt söka litteratur i ämnet och bearbeta innehållet.
Jag skall en gång per dag lägga minst 10 minuter på avslappning och positiva tankeövningar
Jag skall skapa en ”må-bra-blogg”, arbeta aktivt med denna samt varje dag bläddra i denna.
Aktivt söka upp händelser/människor/frågeställningar som oroar. Face your demons.
Att varje dag älska och uppskatta det liv jag har.

Humör
Jag skall alltid vara på gott humör.
Jag skall alltid vara pigg, utvilad, glad och full av energi.

Fritid
Jag skall ha en aktiv fritid.
Jag skall planera min fritid i god tid innan så den blir meningsfull och fullmatad.

Semester
Planera min semester i god tid innan. Planera alltså även för oplanerad tid.
Planera för aktiva semestrar fyllda med upplevelser och minnesvärda händelser.
Genomtänkta kostnadseffektiva semestrar, men satsa pengar på det goda utan att för den skull vara slösaktig.

Allmänt
Etablera två nya goda vanor och sluta upp med en ovana per månad.

Materiella mål
Jag skall ha en villa inom ett år
Jag skall ha en säker och pålitlig bil
Jag skall ha ”leksaker” som syftar till en aktiv fritid.
Jag tror jag vill ha en segelbåt… men jag får fundera lite på detta.
Jag skall ha ett sommarhus… beroende på hur vår villa blir så vill jag ev ha ett eget sommarställe.
Jag skall kunna unna mig lyx då och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar