onsdag 7 oktober 2009

Tecken på stress

Det är ibland svårt att märka att man är uppe i varv. Att stressnivån ligger på en osund nivå. Jag har lärt mig att känna igen vissa tecken hos mig själv och när dessa infinner sig gäller det att ta kontroll över sig själv. Jag får tex en surrande känsla i händer och i ansiktet. Framför allt känns det i mina läppar och i nästippen. Jag försvinner bort i tankarna och mina nära och kära kan ibland ”väcka mig” och säga att ”du lyssnar ju inte” när de pratar med mig.

Jag tror att stressen är direkt relaterad till att man tänker fel tankar. Man behöver sin fritid till att tänka fritidstankar och att glädjas tillsammans med dem man tycker om.. inte sitta och fundera på sådant som man ändå inte kan påverka där och då. Man kanske skulle försöka att förmå sig själv att låtsas att man sparar alla jobbtankar, lägger dem i sin portfölj och tar dem med till jobbet nästa dag och börjar ojja sig för dem på jobbet istället. Då slipper man sitta och funder på dem på hemmaplan.

Mina tecken på stress skall bekämpas genom att jag skall ta kontroll över mina tankar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar